Czy wiesz, że…
Decydując się na sprzedaż nieruchomości za pośrednictwem agenta, masz prawo wybrać z jakim agentem chcesz pracować, jakiemu agentowi powierzyć swoją nieruchomość. Pierwszą rozmowę z agentem powinieneś potraktować, jak rozmowę rekrutacyjną. Człowiek, którego wybierzesz będzie reprezentował Twoje interesy. Nie obawiaj się zadać mu kilka pytań.
Jak długo pracujesz jako agent nieruchomości?
• Nie zawsze doświadczenie jest gwarancją świadczonych usług. Potencjalnego kandydata zapytaj więc czy ma oprócz tej pracy inną. Jeśli ma, to prawdopodobnie, ze względu na natłok zajęć, nie będzie mógł poświęcić Ci odpowiedniej ilości czasu. Taki agent pracuje „jak czas mu pozwoli”, a Tobie potrzebny jest profesjonalista dyspozycyjny w 100%.
Czy pracujesz w weekendy?
• To jedno z trudniejszych pytań. Najlepsi bez wahania odpowiedzą TAK. Praca agenta musi być dostosowana do potrzeb klienta, ponieważ wielu z nich tylko w weekend ma czas.
Jak chcesz mnie reprezentować?
• Zapytaj agenta czy działa dla obu stron (kupującego i sprzedającego)? Jak dobrze wiesz, Twoje oczekiwania są inne od oczekiwań kupującego, dlatego żeby uniknąć konfliktu interesów, agent powinien reprezentować tylko jedną stronę – TWOJĄ.
Czy współpracujesz z innymi agencjami?
• Często dzieje się tak, że agent nieruchomości nie pozwala innym pośrednikom wskazać promowanej przez siebie oferty (Twojej oferty) w obawie przed obniżeniem wynagrodzenia uzyskanego ze sprzedaży. Takie działania powodują wydłużenie czasu sprzedaży.
Czy będziesz mnie informowała o postępie prac?
• Odpowiedź NIE – jest niedopuszczalna. Jedną z najważniejszych czynności jakie powinien wykonywać agent, jest regularne informowanie Cię o efektach swojej pracy. Dlatego zapytaj go jak często i w jakiej formie otrzymasz informacje. Przecież na bieżąco chcesz wiedzieć jakie jest zainteresowanie Twoją nieruchomością! Profesjonalista podpowie co i jak trzeba zrobić by oferta była skuteczna.
Ilu klientów aktualnie obsługujesz?
• Oczekujesz od zatrudnionego agenta pełnego zaangażowania w sprzedaż Twojej nieruchomości? Czy agent, który ma w swoim portfelu 100 ofert, będzie w stanie obsłużyć tych klientów? Przeprowadzić skuteczne kampanie promocyjne dla każdej ze 100 nieruchomości? Raportować każdego klienta o efektach swojej pracy? Raczej mało prawdopodobne! Dlatego ważne jest, by wybrać agenta który pracuje z określoną grupą klientów (około 20-30 ofert), którym jest w stanie zagwarantować swoje zaangażowanie.
Powinieneś poświęcić trochę czasu na znalezienie odpowiedniej osoby, której powierzasz swój majątek. Jednym z największych błędów, jakie popełniają sprzedający jest to, że nie sprawdzają z kim podpisują umowę, kim jest agent i jakie ma doświadczenie.
Marzenna Klikowska-Kułaga